Smyslem kurzu je rozšířit kompetence učitelů v oblasti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (dále jen SVP) na prvním stupni ZŠ, konkrétně v
1.-3. ročníku ZŠ.
V rámci kurzu se budeme věnovat vzdělávání žáků s neurovývojovými poruchami. Neurovývojové poruchy představují skupinu poruch, které postihují vývoj nervového systému. Můžeme zde zařadit poruchy autistického spektra, mentální postižení, specifické poruchy učení, poruchy pozornosti a vývojové poruchy řeči. Zaměříme se na projevy těchto poruch v jednotlivých dílčích oblastech (tzv. deficity dílčích funkcí), které dále ovlivňují osvojování komplexních akademických dovedností, jako
jsou čtení, psaní a počítání. Současně se budeme věnovat rozvoji řeči a komunikačních dovedností, jelikož tato oblast bývá často u těchto poruch více či méně narušena. Konkrétně vše budeme vztahovat k učivu českého jazyka, matematiky a částečně prvouky v 1.-3. ročníku ZŠ.
Vysvětlíme si, co to znamená při vzdělávání žáků se SVP aplikovat komplexní přístup k žákovi. Jak do procesu vzdělávání zapojit všechny pro žáky dostupné kanály, kterými přijímají informace a jak při učení se novým znalostem a dovednostem využívat všechny smysly (aplikace multisenzorického přístupu). To vše si ukážeme prakticky a pokusíme se vše účastníkům zprostředkovat tak, aby si to mohli sami na sobě vyzkoušet. V neposlední řadě si předvedeme možnosti tvorby vlastních pomůcek, a to jak obrázkových, tak manipulačních.